دکتر پوست و مو

بیماری زونا چیست

بیماری زونا چیست

بیماری زونا چیست

بیماری زونا به همراه بیماری آبله مرغان از ویروسی به نام واریسلا زوستر ناشی می شوند.در آبله مرغان ،تاول های خارش دارد در پشت ، قفسه سینه و صورت مشاهده شده و کم کم به تمامی بدن سرایت می کند.

در بیماری زونا تاول و جوش دردناک در بدن بروز می کند و معمولا در یک طرف بدن دیده می شود.این تاول ها و بثورات پوستی به صورت قرمز رنگ بوده و داخل آنها آب جمع می شود.بعد از یک هفته تا ده روز این تاول ها خشک و پوسته پوسته می شوند.

علائم بیماری زونا چیست؟

وقتی درد در یک قسمت یا تمامی پوست احساس می شود و بعد از چند روز تاول ها در همین قسمت ها پدید می آیند.فرد مبتلا به بیماری زونا در آغاز بیماری ، احساس ضعف در وضعیت جسمانی دارد و تب و سردرد هم وجود دارد.

همچنین خارش را باید از علائم بیماری زونا نام برد ، ناراحتی معده ، گز گز و احساس سوزن زدن در پوست یا زیر پوست ،تاول های برجسته و قرمز رنگ از دیگر نشانه هاست .

بیماری زونا چیست

در صورت مشاهده ی هریک از علائم فوق که نشان دهنده ی ابتلا به بیماری زونا است ، بدون درنگ با متخصص پوست و مو تماس بگیرید یا به مطب مراجعه کنید.

مراجعه به موقع به متخصص پوست مو باعث خواهد شد که از تشدید بیماری جلوگیری شود. امروزه در درمان بیماری زونا تلاش می شود که بیماری و عوارض آن تحت کنترل درآید و درد بیماری به ویژه دردی که بعد از از بین رفتن تاول ها ادامه می یابد ، کمتر شود.

کلیک کنید

بهترین دکتر و متخصص پوست و مو در تهرانپارس

بهترین دکتر متخصص پوست و مو در مرزداران

 

پوست قفسه سینه ، پیشانی ، گردن و پایین کمر از قسمت هایی هستند که بیشتر به بیماری زونا مبتلا می شود.بیماری زونا در هر سنی مشاهده می شود و ممکن است در هر ناحیه از بدن این بیماری دیده شود.

ایجاد تاول هایی که درد ندارند در کودکان شایع است.در بزرگسالان با افزایش سن پیشانی و اطراف عصب چشمی اغلب درگیر بیماری زونا می گردد. در موارد شدید تر تاول ها در اطراف ناحیه ی تناسلی و درون گوش یا دهان بیمار بروز می کنند.

عکس بیماری زونا

بیماری زونا چیست

آیا بیماری زونا واگیردار است؟

عامل ایجاد بیماری زونا که یک ویروس است می تواند از فرد بیمار به فرد سالم منتقل شود و در این صورت وقتی فرد سالم که سابقه ابتلا به ابله مرغان ندارد به آبله مرغان مبتلا می شود.

شدت واگیر دار بودن ابله مرغان از بیماری زونا بیشتر است و در زونا احتمال انتقال مستقیم فقط در هنگام تماس با تاول های ترکیده روی پوست وجود دارد.

بیماران تحت درمان مثل بیماران سرطانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به زونا هستند.افراد مبتلا به آبله مرغان شدید هم در این گروه هستند.

علل ابتلا به بیماری زونا

هنگامی که ویروس واریسلا زوستر وارد بدن فرد می شود ، اولین مشکلی که ایجاد می کند، آبله مرغان است. بعد از اینکه آبله مرغان روند خود را ادامه داد ، ویروس به داخل بافت عصبی نزدیک نخاع و مغز حرکت می کند ، و در آنجا باقی می ماند.

دلیل این موضوع روشن نیست ، اما گاهی اوقات ویروس “بیدار می شود” و از طریق رشته های عصبی به سمت پوست حرکت می کند.

در این زمان ویروش مشکل دوم را ایجاد می کند یعنی بیماری زونا ، که هرپس زوستر نیز نامیده می شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر زونا هستند؟

همانطور که گفته شد یک سیستم ایمنی ضعیف ممکن است ویروس را بیدار کند. بعد از ابتلا به  آبله مرغان ،احتمال ابتلا به زونا در بیشتر است.

  • افراد بالای 50 سال
  • افرادی که استرس و اظطراب زیاد دارند
  • مبتلایان به سرطان
  • بیماران مبتلا به ایدز
  • هنگام آسیب دیدگی های شدید جسمی
  • بیشتر احتمال ابتلا به زونا وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Captcha loading...

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا