طب سنتی و طب سوزنی

طب سنتی چیست ؟

مضرات داروهای شیمیایی و عمل های جراحی امروزه به یکی از دغدغه های مهم انسان ها تبدیل شده است. برتری های طب سنتی در مقابل طب نوین و بهره گیری آن از طبیعت و بدن خود انسان برای پیشگیری و درمان بیماری ها توجه افراد زیادی را به این درمان قدیمی معطوف کرده است.

طب سنتی از درمان هایی است که مجموعا به نام طب مکمل یا طب جایگزین شناخته می شوند. روش های رایج در این درمان را می توان شامل مزاج شناسی، طب سوزنی، زالو درمانی و… دانست. برای آشنایی بیشتر با این متدها در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه

بهترین مرکز و دکتر طب سنتی در غرب تهران کجاست کلیک

حجامت، شناخته شده ترین درمان در طب سنتی

 

حجامت نوعی از درمان در حیطه طب سنتی است که فرایند انجام آن را می توان اینگونه شرح داد:

متخصص مربوطه ابتدا در مکان خاصی از بدن با وسیله ای شبیه به لیوان مکشی ایجاد کرده و سپس از آن مکان عمل خون گیری را انجام می دهد. خون گیری به این صورت انجام می شود که متخصص در سطح پوست با تیغ بهداشتی خراشی سطحی ایجاد می کند و پس از بادکش مجدد، با توجه به شرایط و هدف بیمار از انجام حجامت، حداکثر تا 70 سی سی خون می گیرد که این مقدار گاها متغیر است.

در حجامت خون آلوده و غلیظ از بدن خارج شده و به جای حجم خون از دست‌ رفته، خون تازه ای در بدن ساخته می شود که سالم و عاری از چربی و مواد مضر است. مقدار خون خارج شده در حجامت به میزانی نیست که موجب نگرانی شود و این مقدار به سرعت توسط بدن ساخته و جایگزین می شود.

 

ممنوعیت انجام حجامت چه افرادی را شامل می شود؟

 

درمان های طب سنتی به طور کلی در صورتی که فرد از نظر جسمانی شرایط مناسبی داشته باشد، ممنوعیت سنی ندارند. سایر مواردی که افراد را فاقد شرایط برای انجام حجامت می کند به شرح زیر است:

بانوانی که باردار بوده یا در دوره شیردهی یا عادت ماهیانه خود قرار دارند، نوزادانی که سنشان کمتر از 4 ماه است، افرادی که فشار خون بالا یا پلاکت خون پایین دارند، اشخاصی که عمل پیوند عضو انجام داده اند و به طور کلی سایر افرادی که علائم مکرر سردی بدن، سرگیجه و ضعف عمومی دارند.

 

فواید انواع حجامت

 

حجامت دارای انواع متفاوت و زیادی است که هر کدام فواید خاصی دارند. رایج‌ ترین آنها که بیشترین توصیه به انجام آن می‌شود حجامت عام یا نافع است. در این روش خون‌ گیری در محل بین کتف چپ و راست فرد انجام می‌ شود. در صورتی که قصد دارید عمل تصفیه خون و تنظیم هورمون‌ های خود را انجام دهید یا به دنبال درمان تپش قلب و دردهایی مانند سردرد میگرنی، دردهای مزمن کلیه و رحم و مثانه، و یا کاهش غلظت و چربی خون خود هستید، این نوع از حجامت دارای این فواید می‌ باشد.

سایر مواردی که می‌ توانیم به آنها اشاره کنیم:

·            حجامت سر برای درمان بیماری‌ های مربوط به اعصاب

·            حجامت چانه برای درمان لکنت و زخم‌ های دهانی و مشکلات دندان

·            حجامت ساق پا برای درمان صرع، بیماری‌ های قلب و کلیه، اسپاسم و ترک اعتیاد

·            حجامت کمر یا ساکرال برای درمان نقرس و واریس و نیز رفع التهاب یا ضعف رحم و تخمدان

·            حجامت پشت‌گوش برای جلوگیری از پیری زود هنگام و سفیدی مو و سکته‌ های مغزی

·            و…

 

فصد خون، روش دیگر خون گیری در طب سنتی

 

در طب سنتی علاوه بر حجامت روش دیگری نیز برای خون گیری وجود دارد به نام فصد خون که در طب سنتی ایرانی هم توجه زیادی به آن شده که البته دارای پشتوانه تجربی نیز هست.

در این روش شکافی در دیواره رگ خونی بیمار ایجاد شده و خون خارج می شود. هدف اولیه از انجام این کار کاهش فشار و غلظت خون است و از عوارض چربی خون بالا مانند بیماری های جداره قلب جلوگیری می کند. فصد همچنین برای دفع سموم و مواد زائد و بازگرداندن تعادل اخلاط چهارگانه بدن نیز استفاده می شود.

فصد خون تفاوت هایی با حجامت دارد از جمله اینکه فصد عموما در اندام آسیب دیده و بر روی رگ خونی اصلی بیمار انجام می شود و خون از دست رفته نیز در این روش بیشتر است.

 

چه افرادی و در چه مواقعی به فصد خون نیاز دارند؟

 

پزشک طب سنتی غالبا به اشخاصی که طبع گرمی دارند یا در مناطق گرمسیر زندگی می کنند، افرادی با حجم و غلظت خون بالا، افرادی که قند یا چربی یا اوره بالا دارند و اشخاصی با مشکلات مشابه این روش را توصیه می کند. همچنین این روش نیز برای خانم های باردار ممنوع بوده و افراد مسن و کودکان نیز باید از انجام این روش پرهیز کنند.

توجه داشته باشید که پیش از انجام این کار پزشک خود را از وضعیت عمومی، سن، آب و هوای محل زندگی و بیماری های خود مطلع کنید.

 

اهمیت زالو درمانی در طب سنتی

 

امروزه درمان انواع بیماری ها با طب سنتی امکان پذیر شده است. یکی دیگر از روش های پرطرفدار که محبوبیت زیادی در بین انواع درمان ها پیدا کرده است زالو درمانی می باشد. طیف وسیعی از کاربردها برای این درمان ذکر شده است که در اینجا به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم:

کاهش التهاب مفاصل، درمان سینوزیت و سردردهای مزمن، جلوگیری و در صورت لزوم درمان بیماری های قلبی و عروقی و اختلالات گردش خون، رفع اسپاسم عضلانی و دردهای مفاصل و عضلات، از بین بردن عفونت ها، درمان اختلالات سیستم عصبی، رفع بیماری های پوستی و…

زالو درمانی نیز مانند بعضی دیگر از درمان های طب سنتی در برخی موارد به عنوان جایگزین مناسبی برای جراحی استفاده می شود. از جمله این موارد می توانیم به کیست های مویی اشاره کنیم که در صورت انجام عمل جراحی امکان بازگشت آنها بالا بوده و ممکن است جای زخم حاصل از جراحی نیز قابل ترمیم نباشد. این نوع از کیست را به راحتی و با چند جلسه زالو درمانی توسط پزشک می توان درمان کرد.

نکته شایان ذکر دیگر، استفاده از زالو پس از عمل های جراحی است. زالو به دلیل ترکیبات خاص بزاق خود که حاوی مواد ضد انعقاد خون است، از لخته شدن خون در محل زخم ها جلوگیری می کند.

نگرانی رایج بین متقاضیان زالو درمانی ترس از انتقال بیماری های خونی از طریق زالوها است. زالوهای مورد استفاده در مصارف طبی و پزشکی در مراکز مخصوص پرورش داده می شوند و هر زالو فقط یک بار و بر روی بدن یک بیمار استفاده می شود.

 

زالو درمانی صورت

 

زیبایی و درخشندگی پوست مسئله ای بسیار مهم است و از اهمیت و تاثیر آن در زیبایی عمومی هر فرد نمی توان غافل شد.

طب سنتی در این مورد نیز از منابع طبیعی مانند گیاهان و همچنین حیواناتی مثل زالو بهره می گیرد.

لک های پوستی و تیرگی پوست از مواردی هستند که اغلب افراد را وادار به استفاده از مواد شیمیایی و آرایشی می کنند. در حالی که به طور تجربی تاثیر زالو درمانی بر رفع این مشکلات اثبات شده است. زالو خون آلوده و تیره را از صورت و بدن خارج می کند و همین عامل سبب از بین رفتن تیرگی ها، لکه های قهوه ای، و حتی جوش های پوستی می شود.

همچنین می توان اشاره کرد که زالو با افزایش گردش اکسیژن در رگ های خونی پوست و با ترشح بزاق خود سبب پاکسازی و جوان سازی پوست و از بین بردن چین و چروک ها نیز می شود و جایگزین مناسبی برای انواع لوازم آرایشی و عمل های زیبایی است.

برای رسیدن به بهترین نتیجه از زالو درمانی، بهتر است قبل از شروع از متخصص خود بخواهید سلامت جسمی شما را مورد بررسی قرار دهد و در صورتی که نیاز به رژیم غذایی اصلاحی برای پاکسازی بدن داشته باشید، آن را در اختیار شما قرار دهد.

زالو درمانی نیز دارای ممنوعیت هایی می باشد و افراد بدون مشورت با پزشک طب سنتی نباید اقدام به استفاده از آنها کنند.

 

جایگاه سم زدایی در طب سنتی

 

شاید بتوان گفت یکی از برجسته ترین برتری های طب سنتی نسبت به سایر حوزه های درمانی، اهمیت ویژه ای است که این طب باستانی به پاکسازی بدن و تعادل آن می دهد. روش رایج پاکسازی بدن و رسیدن به تعادل، سم زدایی اندام های مختلف مانند کبد، کلیه، ریه ها و روده ها می باشد. مهمترین دستگاه های داخلی بدن که بیشترین تاثیر را بر وضعیت بیماری یا سلامتی انسان دارد دستگاه گوارش و گردش خون هستند. متخصصین و پزشکان طب سنتی همواره توجه ویژه ای به استفاده از گیاهان دارویی و مواد طبیعی سم زدا بر پاکسازی این دستگاه ها داشته اند.

 

رژیم سم زدایی

 

نیاز به سم زدایی با نشانه هایی قابل تشخیص است. ورم کردن اندام هایی مانند دست و پا، درد عضلانی و خستگی بدون دلیل، خواب ناکافی یا بدون کیفیت، تغییر رنگ پوست، تعریق بیش از حد، یبوست مداوم، افزایش مفرط وزن بدن و ریزش مو از جمله این نشانه ها هستند که نباید آنها را نادیده گرفت.

در دسترس ترین راه برای پاکسازی و بازیابی سلامتی بدن، رژیم غذایی مناسب در کنار استفاده از گیاهان دارویی مناسب است.اگر می خواهید بدنتان را از سموم پاک کنید از مصرف بیش از حد موادی مانند شکر و نمک و کافئین و مواد فرآوری شده پرهیز کنید و نوشیدن آب کافی و انواع دمنوش را فراموش نکنید. علاوه بر این موارد که مربوط به طب سنتی می باشند، انواع ماساژ تراپی و قراردادن ورزش در برنامه روزانه تان می تواند به سم زدایی بدنتان کمک کند.

 

طب سنتی درباره بادکش چه می گوید؟

 

پیش از این درباره حجامت در دیدگاه طب سنتی صحبت کردیم. نوعی از حجامت به نام حجامت خشک که در آن خون گیری انجام نمی شود، بادکش درمانی نام دارد و مکانیسم اثر آن تنها از راه مکش و ایجاد فشار منفی است. این مکش سبب تقویت جریان خون شده و نوعی ماساژ برای بافت های عمقی نیز به حساب می آید. کل فرایند بادکش چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

 

این درمان نیز توسط یک متخصص طب سنتی انجام می شود و فرایند آن به این صورت است که درمانگر پنبه ای را به الکل آغشته می کند و به سرعت آن را داخل ظرفی شیشه ای مانند لیوان برده و سپس لیوان را بر روی بدن فرد برمی گرداند. فشار منفی ایجاد شده سبب کشیده شدن بافت آن ناحیه به داخل ظرف می شود. این درمان به شیوه مدرن تر و با استفاده از دستگاهی که مجهز به پمپی برای ایجاد خلا است نیز انجام می شود.

 

مزایا و کاربردهای این درمان نیز مانند سایر درمان های مشابه در طب سنتی بسیار زیاد است. علاوه بر ماساژ بافت ها و افزایش گردش خون، بادکش سبب بهبود بخشیدن به متابولیسم بدن، کاهش سردرد و سرگیجه، ایجاد آرامش، کاهش درد و التهاب موضعی، پیشگیری از دیابت و بهبود بخشیدن به عملکرد کلیه ها و قلب و عروق نیز می شود. موارد منع این روش همانند حجامت است.

 

 

بادکش درمانی برای لاغری

 

سوال دیگری که ذهن بسیاری از معتقدین به طب سنتی را مشغول می کند، مفید بودن یا نبودن درمان های طب سنتی مانند بادکش برای انواع لاغری های موضعی است. تجربه ها حاکی از این هستند که بادکش درمانی در صورتی که با رژیم غذایی سالم و ورزش همراه باشند، چربی سوزی را تسریع کرده و سبب کاهش وزن و توده چربی در ناحیه مورد نظر می شود.

 

مکانیسم اثر آن برای جلوگیری یا کاهش توده های چربی، افزایش جریان خون و سوخت و ساز در موضع است. همچنین به دلیل فشار وارونه ای که ایجاد می کند باعث شکسته شدن سلول های چربی و دفع آن ها به همراه سایر مواد زائد بدن می شود.

 

عمل دیگری که به بهبود این درمان کمک می کند، گرم کردن موضع با روغن های گرم پیش از انجام بادکش است.

 

روغن هایی مانند روغن زنجبیل، سیاه دانه، نارگیل، زیتون و کنجد به دلیل طبع گرم خود علاوه بر استفاده جهت تسکین درد، جریان خون را در موضع افزایش داده و سلول های چربی را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

برای اطمینان از شکسته شدن سلول های بزرگ و مقاوم چربی، بهتر است جلسات بادکش درمانی برای مدتی ادامه پیدا کنند.

 

سایر نکاتی که درباره بادکش باید مدنظر داشته باشید، علائم پس از جلسه درمان است. افت در فشار خون، قرمزی محل بادکش یا درد در آن موضع، کبودی یا ایجاد تورم و سرگیجه از نشانه های رایجی هستند که ممکن است در بعضی افراد مشاهده شوند. این علائم نشان دهنده ایجاد تحول در وضعیت اخلاط بدن است و پس از چند روز به طور طبیعی رفع خواهند شد.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی چند روش درمانی رایج در طب سنتی پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از سایر مطالب سایت بهره ببرید.

و در آخر توجه به این نکته را فراموش نکنید که حتی در روش های سنتی و طبیعی نیز مشورت با متخصص آن حوزه توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا