چشم پزشکی

متخصص چشم پزشک کیست ؟

چه زمانی باید به پزشک متخصص چشم مراجعه کنیم؟

در این مطلب به توضیح مفصل درباره چشم پزشکی و متخصص چشم پزشک خواهیم پرداخت از جلمه به مواردیی خواهیم پرداخت که دکتر چشم میتواند آنها را درمان کند. و در این مطلب خواهیم گفت هر چند وقت یکبار باید به متخصص چشم پزشکی باید مراجعه شود

متخصص چشم پزشک کیست ؟

با سایت برترین پزشک همراه باشید.

پزشک متخصص چشم :

میتوان گفت  متخصص و دکتر چشم پزشک تخصص خود را در یکی از شاخه های آناتومی ، فیزیولوژی و بیماری های چشم ، پلک و مجرای اشکی کسب نموده است.
تشخیص و درمان بیماری های مرتبط با چشم و انجام انواع جراحی های مربوط به آن از جمله وظایف شغلی یک پزشک متخصص چشم می باشد.

متخصص چشم پزشک کیست
متخصص چشم کیست

متخصص چشم پزشکی ابتدا طی 7 سال دوره پزشکی عمومی خود را گذرانده و پس از آن با شرکت در امتحان دستیاری به دوره رزیدنتی وارد میشود طول دوره رزیدنتی ۴ سال است. پس از اخد تخصص خود در زمینه چشم ، می توانند وارد دوره فلوشیپ شوند. این دوره حدود یک سال و نیم به طول می انجامد.

به طور میانگین هر انسانی در طی دوران زندگی اش، ممکن است به علل متفاوت با بیماری هایی همچون عفونت میکروبی چشم ، آب مروارید ، آب سیاه ، دکولمان شبکیه ، گل مژه و … مواجه شود که با مراجعه به موقع به چشم پزشک درمان خواهند شد.

وظایف پزشک متخصص چشم پزشک چیست؟

یک متخصص چشم تشخیص ، درمان و جراحی بیماری ها و ضایعات مربوط به چشم را بر عهده دارد و در کشور ما دارای چند فلوشیپ می باشد. برخی از این فلوشیپ ها عبارتند از :

لیزر و شبکیه ( ویتره و رتین )

فلوشیپ استرابیسم ( انحراف چشم )

قرنیه و سگمان قدامیگلوکوم ( آب سیاه )

جراحی پلاستیک چشم

بیماری‌های سطح چشم

اتولوژی ( آسیب شناسی )
و…

متخصص و دکتر چشم پزشک کیست
متخصص چشم کیست

چطور یک متخصص چشم پزشک خوب انتخاب کنیم؟

همانطور که میدانید بینایی یکی از مهم ترین حواس پنج گانه انسان است و بنابراین چشم ها از مهم ترین اعضای بدن به حساب می آیند. از این رو زمانی که با کوچک ترین خللی در چشم های خود مواجه شدید باید آن را جدی بگیرید و فورا به چشم پزشک مراجعه فرمایید.

اما هنگام مراجعه به چشم پزشک به دو نکته توجه داشته باشید. اول اینکه چشم پزشکی را انتخاب نمایید که دوره های لازم را در این زمینه گذرانده و در ثانی از تجربه کافی برخوردار باشد.

بنابراین در انتخاب چشم پزشک خود دقت بالایی داشته باشید و به خوبی در این باره تحقیق کنید.
از جمله ویژگی های یک پزشک متخصص خوب همراهی بیمار تا پایان روند درمان ، دسترسی راحت به پزشک و جوابدهی به سوالات احتمالی در تمام طول درمان ، می باشد.

معاینه چشم به چه صورت انجام می‌شود؟

بر خلاف تصور عام معاینات چشمی تنها محدود به تعیین عیوب انکساری چشم و شماره عینک مناسب در صورت ضعیف بودن چشم ها نمی شود. معاینات چشم شامل موارد تخصصی متفاوتی ست که می‌توانند در تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات چشم در مراحل اولیه مفید باشند.

همچنین در صورتی که این معاینات به موقع انجام شوند مانع پیشرفت اختلالات چشمی خواهند شد.

یک معاینه کامل چشمی شامل چه مواردی می‌باشد؟

  • بررسی قسمت خلفی و شبکیه
    بررسی قسمت قدامی چشم
    اندازه گیری فشار داخلی و…
    از جمله قسمت های یک معاینه کامل چشمی می‌باشد.

چه زمانی باید به دکتر متخصص چشم مراجعه کنیم؟

بر اساس توصیه انجمن چشم پزشکی آمریکا،بهتر است افراد زیر 40 سال ، هر سه سال یکبار تحت معاینه کامل چشم قرار گیرند.افراد بین 40 تا 65 سال ، هر دو سال یک بار برای معاینه کامل چشم های خود اقدام کنند.

افراد بالای 65 سال یا بیماران دیابتی ، باید سالی یکبار تحت معاینه چشمی قرار بگیرند.

در صورت داشتن بیماری دیابت یا فشار خون بالا چکاپ کامل سالانه چشم پزشکی خود را جدی بگیرید.

همچنین در صورت ضعیف بودن چشم ها و استفاده از عینک طبی نیاز هست که هر سال برای آگاهی از تغییر وضعیت چشم ها به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

 

اهمیت مراجعه به پزشک در بیماری پیر چشمی چیست؟

 

آغاز پیرچشمی در اکثر موارد بین 38 تا40 سالگی است و تقریبا همه افراد تا سن 50 سالگی به آن دچار می شوند.

از جمله بیماری های رایج چشمی در سنین بالا میتوان به آب مروارید اشاره کرد. عموم افراد از سن 52 تا 64 سالگی ،به بیماری آب مروارید دچار خواهند شد و تقریبا همه افراد در سن 75 تا 85 سالگی به درجاتی از اختلالات چشمی دچار می شوند.

آب سیاه از بیماری های چشمی خطرناک و متاسفانه شایع است که معمولا افراد بالای 40 سال را درگیر می کند. این بیماری در مراحل اولیه کاملا بدون علامت است و یکی از شایع ترین دلایل نابینایی است. به همین علت است که پزشکان چکاپ سالانه چشم پزشکی را برای افراد میانسال و بالاتر به شدت توصیه میکنند.

مراحل معاینات چشمی توسط پزشک متخصص به چه صورت است؟

مطابق هر معاینه پزشکی دیگری ابتدا از بیمار یا اطرافیان نزدیک شرح حال گرفته می شود : 
چشم پزشک از شما سوالاتی در مورد سوابق بیماری های چشمی ، زمان آخرین معاینه و شکایات احتمالی بینایی می پرسد.

سوابق خانوادگی یا ارثی بیماری های چشمی شما نیز ممکن است پرسیده شوند. این قسمت در تشخیص و در نتیجه درمان بیماری شما بسیار مهم است لذا با دقت به سوالات احتمالی پاسخ دهید.

سنجش حدود بینایی 

  کیفیت و میزان دید ، وضوح و قدرت بینایی بیمار در این تست ها سنجیده میشود.در واقع اولین آزمایشی که در معاینات چشمی بیمار با آن رو به رو میشود ، دیدن چارت معروفی است که حروف در اندازه های مختلفی بر روی آن وجود دارد.

برای این تست از شما خواسته می شود که به تدریج جهت حروف کوچک تر را اعلام کنید. کوچک ترین ردیفی که قادر به دیدن آن هستید ، تعیین کننده نمره چشم شما خواهد بود.

بررسی حرکات چشمی 

در این حالت از شما خواسته می شود که به انگشت یا خودکار چشم پزشک نگاه کنید و با چشم خود حرکات آن را دنبال نمایید. این کار قابلیت حرکت چشم های شما را مورد ارزیابی قرار می دهد.
ارزیابی مردمک چشم : در این آزمایش یک منبع نورانی به چشم تابانده می شود تا واکنش مردمک به نور مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش کاور یا پوشاندن چشم 

این تست برای تحلیل عملکرد همزمان چشم ها مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه بیمار به عیوب انکساری دچار است، از او خواسته می شود که عینک خود را بزند و به نقطه ای دور به روی چارت حروف ثابت نگاه کنید.

در این حالت اگر چشم برای ثابت ماندن به روی نقطه مورد نظر حرکت کند یا حالت بی قراری داشته باشد باید به گزینه های احتمالی مانند تنبلی چشم یا لوچی فکر کرد.

متخصص چشم کیست
متخصص چشم کیست

چکاپ و کنترل سلامت چشم از چه جهاتی اهمیت دارد؟

چشمان ما دریچه ارتباط با جهان پیرامون هستند. برای حفظ بینایی خود، از چشمانتان بسیار زیاد نگهداری کنید.
راهکارهای ساده ولی موثر برای مراقبت از چشم ها وجود دارند ، برای مثال برای پیشگیری از آسیب، همیشه از محافظ چشم استفاده کنید و با زدن عینک آفتابی، از چشمان خود در برابر اشعه فرا بنفش، محافظت کنید.
افرادی که بیشتر از ۴۰ سال سن دارند، باید هر دو سال یک بار، و افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند، باید هر سال، برای معاینه چشم هایشان، به چشم پزشک مراجعه کنند.
در صورت بروز هرگونه از اختلالات بالا با چشم پزشک خود تماس بگیرید. با افزایش سن سلامت چشمانتان را جدی بگیرید.

آلرژی های چشمی شامل چه مواردی می شوند؟

 

چشم ها عضوی از بدن هستند که در برابر آلرژی یا حساسیت خیلی زودتر از اعضای دیگر واکنش نشان داده و درگیر می شوند.
آلرژی شدید چشمی ( بر اثر عوامل متفاوت از دلایل ساده مانند گرد و غبار یا موارد بزرگتر مانند حساسیت به دارو یا قطره چشمی )ممکن باعث آسیب دیدن چشم ها شده و بینایی را تهدید کنند. ( متخصص چشم پزشک برای درمان آلرژی چشمی )

 

آلرژی باعث بروز التهاب مزمن می شود و ممکن است به قرنیه، آسیب دائمی و غیر قابل جبران برساند.

علل آلرژی چشم معمولا به دلیل آلرژی فصلی،حساسیت به مواد و لوازم آرایشی یا داروها، گرده گیاهان و گل ها و گرد و غبار باشد.

 

در این موارد قطره های چشمی حاوی آنتی هیستامین یا مواد ضد انعقاد، معمولا مفید هستند. اگر این داروها، موثر نبودند یا درد، ترشح یا قرمزی چشم را تجربه کردید، سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

 

متخصص چشم کیست

گل مژه چشمی چیست؟

 

در اکثر موارد گل مژه به صورت یک جوش قرمز بزرگ بر روی لبه پلک ایجاد می شود. علایم گل مژه عبارتست از درد هنگام لمس، التهاب و حساسیت، قرمزی و تورم به همراه یک جوش کوچک چرکی.
گاها کره چشم نیز ممکن است احساس سوزش داشته باشد و یا اینطور به نظر می رسد که چیزی باعث خراش و تورم کره چشم شده است.
برای درمان گل مژه آب تمیز و گرم را به مدت ۱۰ دقیقه و تا ۶ بار در روز در محل مورد نظر کمپرس نمایید.( متخصص و دکتر چشم پزشک برای درمان گل مژه یا ردمان خانگی ؟ )

چه زمانی مراجعه به چشم پزشک ضروری است؟

 

اگر گل مژه سر باز کرده و چرک بیرون اومد ، باید به آرامی با آب و صابون آن را تمیز کنید. دقت کنید که ترشحات و عفونت به داخل مجرای چشمی وارد نشود.

این پارگی معمولا منجر به خوب شدن گل مژه می شود. اگر گل مژه خیلی بزرگ و دردناک است و یا بر روی دید شما تاثیر منفی می گذارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

متخصص چشم کیست

آب مروارید یا کاتاراکت چیست؟

تيره و كدر شدن عدسي چشمها را به اختصار آب مروارید می‌نامند. اين حالت مي تواند باعث مشكلات بينايي هنگام مطا لعه ، رانندگي و ديگر امور روزانه شود.
شايع ترين نوع كاتاراكت عبارت است از كاتاراكت وابسته به سن. بدین معنی که با افزایش سن شفافيت و وضوح عدسي چشم که یکروند طبيعي  در طول زمان است، کاهش می بابد بنابراین افزايش سن احتمال ابتلا به اين بيماري را از می‌دهد.

تقريبا تمام افراد بالاي 65سال به درجاتي از اين بيماري مبتلا مي شوند  معمولا كاتاراكت پيشرفت تدريجي دارد و در آغاز مشكلات بينايي ايجاد جدی نمي كند اما با افزايش كدورت عدسی مشكلات بينايي نيز آغاز مي شود.

 علائم شايع آب مرواريد عبارتند از:

  • حساسيت به نور و روشنایی
    تغييرات مكرر نمره عينك
    دو بيني در يك چشم
    احتياج به نور بيشتر براي مطالعه
    كاهش ديد در شب
    محو شدن يا زرد شدن رنگها
    تار شدن ديد چشم بدون درد

آب مرواريد ممکن است سبب تاري يا عدم وضوح ديد شود. بسته به شرایط بیمار مقدار و شكل كدر و تار شدن عدسي بیماران متفاوت است. چنانچه كدر شدن عدسي نزديك مركز عدسي نباشد ممكن است شما از وجود آب مرواريد آگاه نباشيد.

لزوم جراحی آب مروارید چه زمانی است؟

     
در واقع بر اساس نوع و شدت مشکلات بینایی، شما و چشم پزشكتان مي توانيد با هم تصميم بگيريد كه چه موقع جراحي لازم است. اما به طور کلی ،  هنگامي كه آب مرواريد بحدي باعث كاهش ديد شود كه در انجام فعاليتهاي روزانه مشکل ایجاد شود؛ عمل جراحی توصیه می شود.
در واقع وقتي كه آب مرواريد ايجاد مي شود عدسي چشم ضخيم و كدر مي گردد. نور نمي تواند از آن به آساني عبور كند و نتیجه آن تاري ديد است.
 شما بايد ببينيد كه آيا ديد شما در حدي است كه بدون هيچ ناراحتي كارتان را انجام دهيد يا خير؟ اگر در انجام فعالیت های روزانه مانند رانندگی ، خانه داری و خرید با مشکل رو به رو هستید باید به گزینه جراحی فکر کنید.

جراحی آب مروارید توسط دکتر و متخصص چشم پزشکی انجام میشود؟

بعد از جراحی آب مروارید باید به چه مواردی دقت شود؟

 

مانند هر عمل جراحی دیگری مصرف صحیح و به موقع دارو های تجویز شده توسط پزشک معالج به شدت توصیه می شود. اگر یکی از اعضای خانواده تان مسئولیت شما را در دوران نقاهت به عهده دارد از او بخواهید یک جدول زمانی برای داروها و احتمالا قطره های چشمی شما ایجاد کند.

بعد از چکاندن قطره چشم های خود را چند ثانیه بسته نگه دارید تا بهتر جذب چشم  شوند.

اگر از چند قطره با فواصل زمانی یکسان استفاده می کنید سعی کنید بین چکاندن قطره اول و دوم فاصله 10 الی 15 دقیقه ای ایجاد کنید تا قطره ها اثر بهتری داشته باشند.

از تماشای تلویزیون یا کار کردن به مدت طولانی با گوشی های هوشمند پرهیز نمایید.

 

متخصص چشم پزشکی کیست ؟

 

سعی کنید تا به چشم فشار وارد نکنید و از محافظ های پلاستیکی استفاده کنید.اگر بعد از جراحی عارضه ای نداشتید می توانید 5 روز بعد از جراحی البته با مشورت پزشک معالج استحمام کنید.
در صورت بروز هر گونه مشکل سریعا با پزشک متخصص چشم خود مشورت نمایید.

حتی پس از آنکه جراحی آب مروارید شما موفق بود بهتر است سالانه تحت معاینه قرار بگیرید. چرا که مسائل و مشکلات دیگر سنی در ارتباط با چشم مانند آب سیاه، تغییرات سنی شبکیه و پوسیدگی شبکیه ممکن است اتفاق بیفتد.

هر چند متخصص چشم قبل از جراحی این مشکلات را هم بررسی می کند.

متخصص چشم کیست
متخصص چشم کیست

سندروم خشکی چشم چیست؟

 

یکی از مهمترین کاربرد های اشک، مرطوب نگه داشتن چشم هاست. سندروم خشکی چشم زمانی ایجاد می شود که چشم بنا به هر علتی از تهیه اشک و مرطوب نگه داشتن سطح خارجی خود ناتوان باشد.

 

علائم و نشانه های سندروم خشکی چشم چه هستند؟

 

  • احساس سوزش و خارش در چشم
    التهاب و قرمزی چشم
    حساسیت به نور
    تولید مخاط در اطراف چشم
    تاری دید
    خستگی چشم
    مشکل در استفاده از لنزهای تماسی
    در این گونه موارد پزشک قطره های اشک مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشم را تجویز می‌نماید.

دگتر چشم پزشک کیست ؛ جراحی زیبایی چشم مفید یا خطرناک؟

 

امروزه با پیشرفت های علمی در تمام شاخه های پزشکی افراد بیش از پیش به زیباتر کردن چهره خود با انجام عمل جراحی روی آورده اند. شاخه چشم پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جراحی زیبایی چشم می تواند شامل برطرف کردن چین و چروک اطراف چشم ، جراحی برای درشت کردن چشم‌های ریز و خواب‌آلود ، اصلاح عدم تقارن مردمک چشم‌ها و همچنین جراحی اصلاح پلک باشد. البته تشخیص اینکه افراد واقعا به این گونه جراحی های پلاستیک چشم یا تکنیک های جوانسازی نیاز دارند یا خیر ، طی جلسات مشاوره با گفتگوی پزشک و بیمار انجام می‌گیرد.

پوست اطراف چشم ۴۰ درصد نازکتر از دیگر مناطق صورت بوده و در نتیجه ظریفتر است به همین دلیل اولین نشانه های پیری در این ناحیه مشخص می شود.

 

افزایش سن مهمترین عامل چین و چروک اطراف چشم است ولی اگر از همان جوانی مراقبت های لازم از پوست صورت انجام گرفته باشد روند پیری پوست صورت به تعویق می افتد . 

همچنین استفاده از کرم ضدآفتاب ، مرطوب کننده ها ، کرم های دور چشم ، تامین ویتامین های ضروری بدن ، ورزش و تغذیه مناسب از مواردی است که در زیبایی پوست اطراف چشم تاثیرگذار است .

جراحی زیبایی چشم شامل چه مواردی می شود ؟

  • درمان چین و چروک دور چشم
    اپیکانتوپلاستی (شکل‌دهی گوشه داخلی چشم‌ها)
    کانتوپلاستی جانبی (شکل‌دهی گوشه خارجی چشم‌ها)
    اپیکانتال فولد (حذف پوست غیر طبیعی گوشه داخلی چشم)
    بلفاروپلاستی (برطرف کردن پف پلک)

عوارض جانبی یا خطرات جراحی چشم کدامند؟

 

عوارض ناشی از انجام جراحی های زیبایی و ترمیمی چشم مسئله بسیار مهمی در این نوع جراحی ها محسوب می شود.

توجه به این نکته ضروری ست که اکثر افرادی که پس از جراحی زیبایی دچار عوارض چشمی می شوند، قبل از عمل توسط متخصص چشم معاینه نشده اند و دچار عوارضی می شوند که گاه جبران ناپذیرند.
علاوه بر درد و مشکلات مربوط به عدم قرینگی، ورم و عفونت ، آسیب رسیدن به بینایی به علت خونریزی در پشت کره چشم از جمله خطرات احتمالی در جراحی زیبایی چشم است. در انتخاب پزشک متخصص خود نهایت دقت را مبذول فرمایید.

با شما بودیم در وبسایت برترین پزشک با مقاله متخصص و دکتر چشم پزشک کیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا